lördag 14 september 2013

Köpenhamn

Har haft det jätte-mysigt i Köpenhamn, men nu är det skönt att vara hemma hos familjen. Snart ska jag lägga mig i min egen säng, lycka!

När vi kom fram igår åkte vi direkt till Carlsberg-byn och det gamla bryggeriet där. 

Fina gamla öl-bilar. 

Det ingick två öl i besöket. De avnjöts ute i det underbart fina och varma vädret!

Det är som en helt egen by, med arbetar-bostäder och allt. 

Fram till inte alldeles för många år sedan så var hela Carlsbergs-byn en stängd del av Köpenhamn. 

När bryggeriet flyttade så öppnades hela byn upp och nu kan man promenera runt och bli guidad genom byn. 

På kvällen var vi några stycken som gick och satte oss och åt på Jensen's Bøfhus. Smarrigt värre :-) det blev farmar-biff med pepparsås, guacamole och potatisgratäng. Naturligtvis måste man ju ha efterrätt, även om jag var proppmätt. :-D
Det blev chokladmousse!

Efteråt promenerade vi lite längs Ströget, och vi är ju i Danmark, så naturligtvis hittar man sådana här coola lego-kreationer. 

Sedan fortsatte några vidare och satte sig för ytterligare lite vin eller öl. 
Trötta småbarns-mammorna, jag och en kollega, gick hem till hotellet och jag skäms nästan lite över att säga att vi var hemma vid kvart i tio...

Det blev inte mycket till sömn dock. 
Vi skulle sova fyra i rummet och rummet var så varmt och kvavt att vi var tvungna att ha öppet fönster. Tyvärr bodde vi på en lite halv-suspekt gata, med sexklubbar och annat "kul" så det passerade minst sagt suspekta människor nere på gatan. Det var skrik, eller rättare sagt, avgrunds-vrål, och annat herrans liv. Efter några timmar var vi tvungna att stäng fönstret, fast det hjälpte inte mycket. 

Idag skippade vi frukost på vårt halv-suspekta ställe och tog oss istället till Radissons hotell-frukost som var riktigt tip topp!
Mätt som en plätt blev jag, rullade nästan därifrån!
Efter frukosten fanns utrymme för ca 2 timmars shopping. 

Resultatet :-D

Sedan tog jag och min kollega, som också är småbarns-mamma, tåget hem. Vi kom hem vid 17. Hade vi åkte med bussen hade den nog varit framme tidigast 20 och då hade vi missat barnens nattning. Nu fick vi några timmars gos med våra små hjärtan! ❤


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar