söndag 29 april 2012

Hoppsan!

Jaha, här rusar dagarna förbi och det har inte blivit så mycket bloggande...
He, he, rättare sagt inget bloggande alls...
Min ursäkt är väl att det har varit mycket förberedelser till dop och även om vi inte var så många så blev det ändå en hel del som skulle göras, massa småplock. Dagarna innan var jag uppe till efter midnatt men ändå kan jag nog inte riktigt redogöra för vad jag gjorde. Ha, ha!

Tänkte iallafall försöka lägga upp lite bilder på en del av det vi mumsade på.
Tårtorna blev det inga bilder på. Det var min mamma som snällt nog hade gjort dem, citronmoussetårta och chokladmoussetårta. Mmm, de var verkligen goda och man var ju bara tvungen att prova på båda sorterna så lite sådär halvmätt var jag allt efteråt. Innan hade vi dessutom mumsat smörgåstårta!

I veckan hade jag en kompis med sin lilla söta dotter på besök, och då passade jag på att slänga ihop en smarrig taco-gratäng. Hade hela veckan fullbokad nu innan dopet, men inte med dopbestyr som kanske hade varit naturligt, utan av besök av vänner släkt och annat skoj.
Kanske inte så smart såhär i efterhand, var trött och stressad till tusen, men man vill ju inte tacka nej till besök :-)
Vi börjar med den smarriga taco-gratängen

 Och här har vi mina cupcakes som jag gjorde till dopet, citronmuffins med vitchoklad- och citronfyllning, toppad med mörk chokladfluff.
 Riktigt smarrigt om jag får säga det själv :-)

 I torsdags blev jag lite sugen på att slänga ihop något annat och stora E gillar att baka med mig, så då gjorde vi chokladsnittar och färgade pärlsocker så att de skulle bli extra fina till dopet.
Eftersom stora E:s favoritfärg är blå fick det ju bli lite blått pärlsocker också :-)

Lite halvsnurrig som man är så glömde jag att ställa fram dessa vid till dopet.
Men jag kan säga att vi klarade oss ändå ;-)


Själva dopet gick fantastiskt bra. Vår lilla prinsessa var som ett ljus och pep bara lite när prästen skulle hålla upp och "visa henne för församlingen".
Lilla E döptes samtidigt som en annan liten flicka och hon däremot var inte tyst... Där var det skrik-kakafoni i princip hela dopet.
Vi var däremot lite stressade och tidsoptimister, som alltid, så vi var lite sena till kyrkan. Kom när det var typ 10 minuter till dopet skulle börja och när vi kom så upptäckte jag att lilla E hade bajsat igenom sina kläder och jag hade bara en klänning utan ärmar som det var tänkt att hon skulle ha efteråt som ombyte, inga strumbyxor eller body, det var de hon bajsade igenom...
Så det var bara att improvisera och ta klänningen under dopklänningen. Jag är SÅ glad att jag tog med klänningen, tänkte först att jag skulle lämna den hemma och byta till den förs när vi kommit hem igen.
Stora E var bjuden på kalas samma dag. Vi bestämde att han skulle få gå på det och så var det kalaset färdigt lagom till att vi kommit hem och ställt iordning till dop-kalaset.
Han ville så gärna gå på det och vi tror nog att han hade roligare där istället för att behöva sitta still i en kyrkbänk. Vi fick hjälp med lämningen till kalaset av en av stora E:s kompis föräldrar eftersom kalaset började samtidigt som dopet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar