lördag 5 maj 2012

Nu är vi sjuka igen...

Ja, visst är det så. Sjukstuga igen. Sååå trist. Det är lilla E som är genomförkyld och väldigt gnällig och klängig. Är själv lite halvrisig, men det är ju bara att lägga åt sidan när man har två små här hemma.
Då blir det av naturliga skäl inte så mycket bakande, däremot har det blivit en del matlagningsprogram när man suttit med lillan i famnen om dagarna och stora E varit på dagis.
Jag blev lite inspirerad och provade att göra en smördegs-inbakad, pepparmix-kryddad kotlettbit. Som det ska vara (tydligen, vad vet jag egentligen om sånt...) med köttbiten först inlindad i en pannkaka som suger åt sig köttsaften så inte smördegen blir mjuk och tappar sin frasighet.
Den ser inte så aptitlig ut, men den smakade helt ok och dessutom ska ju detta föreställa en blogg om allt jag företar mig, även det misslyckade!
 En annan dag blev jag så sötsugen när jag gick här hemma, men insåg att jag inte skulle ha tid till att baka med en sjuk liten tjej så jag slängde fram lite smördeg från frysen, kavlade ut den som hastigast och blandade lite mandelmjöl, socker och vatten som jag klickade ut på smördegen. Sedan hyvlade jag på lite choklad över mandelmasse-klägget och skjutsade in det i ugnen en stund.
Blev förvånansvärt gott och såhär såg de ut.
Det var ju inte riktigt utseendet som räknades här, de skulle bara stilla mitt sötbegär och tryckas in i munnen så fort de svalnat lite, men det var knappt de hann svalna innan de var borta :-D

Nu ska jag sova, man vet aldrig hur natten blir med en förkyld liten bebis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar