tisdag 7 maj 2013

100:e inlägget och förmodligen det längsta!

Käre tid, det var väl väldans vad det skulle ta lång tid att få till ett 100:e inlägg!
Men nu kommer det och håll i er och ta fram kaffe-hurran för det är låååångt!

För två helger sedan var ju jag och stora E på fotboll, vad jag glömde skriva var att jag och båda barnen var på lite för-fotbolls-kul som Kalmar FF anordnade innan matchen.


Lilla E var inte allt för imponerad och satt mest i sin vagn och var halv-tjurig.
 
 
Stora E hittade kul saker och studsade på någon uppblåsbar hopp-grej och sedan blev han lycklig när han fick fiska fiskdamm och fiskade upp en toblerone.

Veckan som gick var det Valborg och jag och stora E tog oss till Skälby och skulle spana in elden. Det var tvunget att vara Skälby eftersom några av stora E:s kompisar skulle dit så han ville ingen annanstans.
När vi kom dit träffade vi mycket riktigt en av kompisarna, men de tappade bort varandra när de skulle ha varsin klubba.

 Denna klubba var nog höjdpunkten för stora E, för sedan hittade han inte någon av kompisarna och gick bara och letade efter dem och struntade helt i elden.
 
Och den var faktiskt inte så mycket att se, för eld är nästan att ta i, det var mest rök och vi blev inte långrandiga utan åkte hem och myste istället innan det var dags för nattning.
Det tråkiga med Skälbys valborgsfirande är också att det är kö in och kö ut när man ska till och från stället, vilket gör hela upplevelsen lite mindre intressant...

I fredags hade vi fina vänner på middag, vin och mys.
Vi latade till oss och beställde pizza/sallad. Vår lokala pizzeria har en rätt smarrig kycklingsallad, om man byter ut ananasen mot avokado.
Jag hade köpte lite rosa bubbel och L och J hade med sig rosévin.
Vi kunde sitta ute en stund och ta lite bubbel och vin medan barnen lekte innan vi gick in och satte oss och åt. Det är så himla underbart att det börjar komma lite värme så man kan vara ute, även när det är eftermiddag/kväll!
Till efterrätt hade jag kikat runt på nätet och bestämt mig för att försöka mig på att göra "mug cake", kaka i mugg.

 
Man blandar ihop lite kaksmet och sedan tjångar man in en kopp i micron.
 
Tyvärr var de inne lite för länge i micron, så de blev lite gummig-aktiga, lite synd för annars hade det nog blivit smarrigt, hade dulce de leche och grädde till.

Helgen fortsatte med fint väder och vi har varit ute större delen av helgen. Stora E har lekt med kompisar nästan hela tiden, har inte han gått iväg till kompisar så har det kommit kompisar och lekt här. Precis som det ska vara, men igår blev det fullt ös, nästan för bra. Två av kompisarna kom över och de började lira boll och det var kanon, sedan kom en mindre kille som bor några hus bort och har sin trädgård åt vårt håll, han tycker vår studsmatta är så rolig.
Lilla E strultade runt och ville mest ut åt andra hållet, mot gatan, för på andra sidan gatan finns en liten sandhög. (Note to self: Måste skaffa sandlåda!!!)
Sedan ringde en mamma till en av stora E:s kompisar och undrade om de kunde komma förbi en stund för han ville så gärna leka med de andra grabbarna. Och det är klart de fick. Men vid det laget började de tre fotbollsspelande grabbarna bli lite trötta efter lång tid ute i solen, och när du kompis nummer 4 kom blev det lite mycket och det började kabbla med varandra.
Det hela slutade med att kompisen som kom sist blev ledsen så han och hans mamma gick hem innan jag ens hunnit bjuda på kaffe. De andra grabbarna fick i sig lite frukt och sedan fick det vara slutlekt för den gången. Allt detta medan jag var hemma själv! :-o

Lilla E har lärt sig att blåsa bubblor och tycker det är så roligt. Är lite förvånad över att hon faktiskt lyckas, men bubblor kommer det :-)

 
Sedan är det minst lika roligt att mamma blåser bubblor och fångar in dem så att hon kan få panga dem med tungan så de smäller över hela ansiktet.
 
 
Själv tycker jag att såpbubble-såpa smakar pyton, men lilla E verkar inte bekymrad över det alls.
 

Vi har även haft grillnings-premiär i helgen, samt äta ute premiär.
Riktigt niceans måste jag säga och det är ett säkert tecken på att det är vår!


Igår förmiddags var vi hemma hos barnens mormor och morfar. Stora E hjälpte mormor och sätta potatisar, raketer, pilar och mandlar blev det. Skojiga namn på potatisar tyckte stora E och grävde, satte ut sättpotatisarna, krattade igen och vattnade. Lilla E gick mest omkring och plockade små stenar från grusgången och kastade dem och vattnade med sin lilla vattenkana.
Hon har börjat säga mormor nu. Urgullig! "Mommo" eller "Mammo" kommer från det lilla grynet ♥
När det var dags för lilla E att sova middag och jag gått en promenad med henne så hon somnade så passade jag och H på att åka en snabb sväng och kika på bil.
Vi behöver två bilar nu när lilla E börjar på dagis, H ska börja jobba till hösten och stora E flyttar från dagis till skolan och förskoleklassen vilket betyder att barnen kommer att vara på olika ställen.
Vi är bara i start-fasen och vet inte riktigt vad vi vill ha, eventuellt behöver vi dessutom två bilar för den vi har verkar börja krångla igen.
Men, det lutar åt en v70, bensin/etanol. Personligen är jag lite sugen på en SUV, miljövänlig, men det har jag skrivit innan kom jag på nu. Finns typ bara Lexus och det är inte ett aktuellt alternativ känns det som...


Har även hunnit med att baka lite. Det blev Nutella-muffins. De blev galet goda, lätta och fluffiga. Det enda som var lite synd var att de fastnade i muffinsformarna. Men det kan man faktiskt ta när det var så goda!

 
Stora E satt och slickade pappret så gott tyckte han det var.

 

Är det förresten inte ett coolt block jag hittat? Tycker själv att det är sten-häftigt och där skriver jag ner mina favvo-recept just nu. Blocket har jag hittat på Lagerhaus.


Och när man bakar och har smakat på sin bakning måste man ju träna lite extra ;-)
Egentligen ska ju helgerna vara fredade zoner och helt träningsfria. Men eftersom det var helgdag mitt i veckan och jag dessutom inte cyklade på två dagar eftersom jag kände mig lite risig så tyckte jag att det kunde vara läge för en promenad i går kväll när barnen lagt sig.
Blev även en promenad med lite spring idag, stora E cyklade med mig och peppade mig, sötnosen! ♥
Och ordningen var återställd och jag cyklade till jobbet.

 
Så här fint hade jag det en stund i helgen när jag kunde sitta i soffan ute, dricka en kopp kaffe och bara njuta av en klarblå himmel.



Ha en härlig dag i solen!!!
























 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar