tisdag 19 mars 2013

Nej, nu får jag skämmas!

Nu är det väl verkligen på tiden att jag bloggar eller vad säger ni? ;-)
Har gått galet lång tid sedan senaste inlägget och nu skäms jag allt.

Det har inte blivit något bakande alls sedan Skylanders-tårtan så ni får hålla till godo med bilder på den.
Jag är väldigt nöjd med den. Det är min första "riktiga" tårta och dessutom min första våningstårta.

Allt gick mycket bättre än jag förväntat mig när det gäller själva uppbyggandet av tårtan. Däremot så hade jag lite missöden på vägen, hade sönder elvispen mitt i processen så det blev lite halvkaos.
Men, nu kan jag förhoppningsvis köpa min köksmaskin som jag gått och trånat efter!

Tårtan blev enligt följande:
Chokladtårtbotten, geléhallon-fluff och lemoncurd-grädde. Spacklad med chokladsmörkräm och täckt med marsipan.
Den översta tårtan hade geléhallon på geléfluffen också och den undre hade riktiga hallon.
På lemoncurd-grädden lade jag Lion-crispie-bitar.

Blev förvånad över hur bra det gick att kavla ut och täcka med marsipan. Trodde det skulle vara mycket svårare och att det var därför alla använder sugarpaste.
Kanske hade nybörjartur för går det så här smidigt förstår jag faktiskt inte varför man använder sugarpaste...

Jag fick tyvärr inte till några jätte-bra bilder så ni får ta det för vad det är...


Börjar så sakteliga med att fixa med dekorationerna


De vita tecknen har jag gjort genom att gröpa ur lite av marsipanen och fyllt med kristyr.

För att få lite "sten-känsla" tryckte jag ett hop-knycklat bakplåtspapper på marsipanen.
Eftersom jag inte lyckades modellera en Skylanders-figur så fick födelsedagsbarnet ställa upp sina Skylanders-figurer runt tårtan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar